Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas isikule, kelle sõidukil puudub liikluskindlustus, korvatakse varaline kahju kui ta on kannataja osapool?01.04.2015

Tere
Kas isikule, kelle sõidukil puudub liikluskindlustus, korvatakse varaline kahju, kui ta on kannataja osapool? Ehk siis, kui sõidetakse tagant otsa sõidukile, millel puudub liikluskindlustus, aga ikkagi on kannataja. Otsa sõitjal ehk siis põhjustajal on kehtiv liikluskindlustus.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

See, kas sõiduki suhtes oli liikluskindlustuse leping või mitte, ei oma tähtsust selle sõiduki kahjustumisest või hävimisest tekkinud kahju hüvitamisel.

Näiteks kui liikluskindlustuseta sõiduk seisab foori taga, parklas vmt kohas ja sellele sõidetakse teise autoga otsa, siis seisnud sõiduki kahjustumisest tekkinud kahju hüvitanud otsa sõitnud sõiduki liikluskindlustuse kindlustusandja.
 

Küsimus: Kas automaatkasti juhiload laienevad ka pool-automaatkastile (sidurita auto, käiguvahetus roolilt nuppudega)?30.03.2015

Kui mul on automaatkasti juhiload, kas need laienevad ka pool-automaatkastile (sidurita auto, käiguvahetus roolilt nuppudega)?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Minu andmetel ei väljastata juhilubasid märkega automaatkäigukast vaid juhilubadele kantakse lahtrisse 12 kood 78, mis tähendab, et isik võib juhtida ainult siduripedaalita (sidurihoovata) sõidukit. Kuidas toimub käiguvahetus kas automaatselt, nuppudega või elektrooniliselt ei oma seejuures tähtsust.
 

Küsimus: Kes hüvitab liiklus- ja ka isikukahju, kui tuttav põhjustas minu kindlustamata autoga avarii?30.03.2015

Tuttav põhjustas minu autoga, millel polnud liikluskindlustust, avarii. Kes sellise juhtumi puhul kahjud hüvitab, kas sõiduki omanik või õnnetuse põhjustaja? Lisaks sõidukile põhjustatud kahju hüvitamisele nõutakse nüüd minult veel ka isikukahjude hüvitamist.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui kindlustuskaitseta sõidukiga põhjustatakse liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitatav kahju, siis kannatanule hüvitab kahju Eesti Liikluskindlustuse Fond või kindlustusandja, kellega oli viimati sõlmitud liikluskindlustuse leping. Hüvitamisele kuuluv kahju sisaldab nii asja- kui ka isikukahju.

Kui liikluskindlustuse fond või kindlustusandja on kahju hüvitanud, võib ta esitada tagasinõude kindlustuskohustusega isiku vastu, st kas sõiduki omaniku või vastutava kasutaja vastu.

Kui tagasinõue on esitatud tuleb see tasuda.
 

Küsimus: Kas B-kategooria lubadega võib sõita 125cc mootorrattaga?30.03.2015

Küsimus on läbi käinud, aga seadused muutuvad. Kas B-kategooria lubadega võib sõita 125cc mootorrattaga? Ette tänades.

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Kaherattaline sõiduk, mille mootori töömaht on 50-125 cm² on mootorratas ja selle juhtimiseks peab olema A- kategooria (sobib ka A1-kategooria) mootorsõiduki juhtimisõigus. B-kategooria juhiloaga tohib juhtida AM-kategooria sõidukit ehk mopeedi.
 

Küsimus: Kuidas käib juriidilisele isikule kuuluva sõiduki kahjude korvamine?27.03.2015

Kuidas käib juriidilisele isikule kuuluva sõiduki kahjude korvamine? Kõnealuseks olev sõiduk ei olnud õnnetuse põhjustaja. Kas on õige, et kindlustusselts väljastab garantiikirja auto omanikule, mitte remondikojale ja tasuma peab remondiarve auto omanik? Hiljem maksab kindlustusselts auto omanikule maksekorralduse ja arve alusel raha tagasi. Millise aja jooksul tuleb kindlustusel raha tagasi maksta?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse lepingu alusel sõiduki kahjustumise kahju hüvitamisel ei ole protsessis vahet, kas tegu on füüsilise või juriidilise isikuga.

Kui sõiduk taastatakse, siis on tavaline, et
1. Kahjustatud isik korraldab sõiduki remondi, st tellib remonditöö ja sõlmib sõiduki remontijaga lepingu sõiduki remontimiseks.
2. Kindlustusandja väljastab taastusremondi teostajale garantiikirja taastusremondi maksumuse tasumise kohta kahjustatud isiku eest.
3. Kui remont on teostatud, saab kahjustatud isik sõiduki remondifirmast kätte ja kindlustusandja maksab remondi maksumuse remondi teostajale.

Kui tegu on juriidilise isikuga, siis rakendatakse ka liikluskindlustuse seaduses toodud remondi väärtusele lisanduva käibemaksuga seotud täpsustusi, vt http://www.lkf.ee/images/files/Liiklus_km_veebitekst4.pdf

Liikluskindlustuse kindlustusandjal ei ole õigust nõuda, et kahjustatud isik kannaks esmalt ise kahjustuse kõrvaldamise kulu ja hiljem kindlustusandja hüvitab selle.

Kui nõuate kahju hüvitamist sõidukikindlustuse lepingu alusel, siis on täpsed reeglid kokku lepitud selles sõidukikindlustuse lepingus.
 

Küsimus: Millised on täpsed normatiivid N1 kategooria sõidukile?26.03.2015

Tere,
Kuidas saavad osad automüügi firmad müüa sedaankerega autosid n1 kategoorias nii, et neid pole ümber ehitatud? Millised on siis täpsed normatiivid N1 kategooria sõidukile?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Mina ei saa samuti aru kuidas automüügi firmad saavad sõiduautosid N1 kategooria veoautodena müüa? Reeglina ei ole tegemist mitte sedaankerega vaid universaalkerega või luukpära autodega aga kirja läheb keretüübina nimetus „kaubik“.
Olen esitanud vastavasisulisi järelpärimisi ARK-le ja vastused mis sealt on tulnud ei rahulda mind. Olen loobunud nende inimestega vaidlemisest kuna nad on ju targemad kui mina. Maanteeameti kodulehelt http://www.mnt.ee/index.php?id=24481 leiab kategooriate kohta vastava selgituse kus on öeldud: „N kategooria sõidukid on vähemalt neljarattalised veoseveoks konstrueeritud ja valmistatud mootorsõidukid:“ Palju aastaid tagasi leidis keegi tarkur riigiametnik eurodirektiivi mis andis võimaluse reeglit tõlgendada, et kui autol istmete arvu vähendada siis vastava arvutustulemuse saamisel ongi võimalik masin tunnistada veoautoks. Kahjuks ei lugenud või jättis meelega lugemata see riigiametnik sama direktiivi eelmist lehekülge kus on kirjas, et valemit kasutatakse AINULT sellel puhul kui masinal ei ole keretüüpi määratud… Meile tulevad masinad tehasest ja neil on keretüüp vastava tüübikinnitusega juba antud. Täna aga on olukord selline, et ARK annab masinale uue keretüübi nimetusega „kaubik“ ja J.O.K.K. Sellest olukorrast on teadlik ka Maanteeameti direktor ning ta asetäitja on püüdnud selle jamaga tegelda kuid nagu näha siis tulutult sest rahavõim on miskit muud kui riigiasutuse juhi võim. Nii näen mina neid asju.
 

Küsimus: Kas tõesti pean maksma kinni auto kahju summa, sest õnnetuse põhjustanud hulkuv koer jooksis välja minu hoovist, uskumatu?23.03.2015

Minu maja värava juurest jooksis sõiduteele koer, kes põhjustas avarii. Kuna koer jooksis sõiduteele minu territooriumilt, siis nõuab kindlustus minult nüüd hüvitatud summa tagasimaksmist. Koer oli hulkuv ning omanikku kindlaks ei õnnestunud teha, kuna koeral puudus ka kiip.
Õnnetuskohal jõudsime autojuhiga kokkuleppele, et olen nõus maksma kaskokindlustuse omavastutuse osa. Kas selle kokkuleppega olen ma automaatselt selle hukkunud koera omanik?
Mida sellises olukorras teha, kas kindlustus saab minult nõuda välja hüvitamisele kuulunud summa?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kodulooma tekitatud kahju eest saab hüvitist nõuda loomapidajalt. Loomapidaja on looma omanik. Loomapidajaks võib olla ka isik, kes on looma otsene valdaja või muu isik, kes otsustab selle looma hoidmise, hoolitsemise ja järelevalve küsimusi.

Kui Teie seos selle koeraga oli üksnes see, et koer jooksis teele Teie kinnistult, siis ei saa Teil nõuda selle looma tekitatud kahju hüvitamist. Kui Teil oli selle loomaga veel seoseid, siis sõltub Teie hüvitamiskohustus sellest, kas Teid saab pidada selle koera pidajaks või mitte.
 

Küsimus: Kes sõlmiks kindlustuslepingu õpilase praktikal viibimise ajaks juhtumite eest kui ta peaks rikkuma seadme või kliendi vara?20.03.2015

Tere,
mida Teie soovitaksite sellisel puhul:
Erasmus+ juhendmaterjalidest juhendi kindlustuseks:
- kui see on asjakohane, reisikindlustus (sh pagasi kahjustamine või kaotsiminek);
- kolmanda poole vastutus (sh vajaduse korral ametikindlustus või vastutuskindlustus);
- õnnetusjuhtum ja raske haigus (sh alaline või ajutine töövõimetus);
- surm (sh välismaal elluviidavate projektide puhul kodumaale tagasitoimetamine).

Uurida võiks õnnetusjuhtumi kindlustust, ohtliku töö kindlustust ja seadmetega töötamise kindlustust. Ehk leiab sealt midagi sobivat?
Kindlustuse eesmärk on, et ettevõte, kus õpilane töötab, ei kannaks kahju kui õpilane rikub seadme või kliendi auto remondi käigus. Varasemalt oleme omavastutuskindlustust kasutanud korduvalt, aga õnneks pole siiani õpilased kahju tekitanud. Õpirändes on kasutatud ka kindlustuse liiki, mis korvab kahju seadmetega töötamisel.
Hetkel olen eitava vastuse saanud mitmest kindlustusfirmast. Tundub, et sellist kindlustust pakuvad ainult välismaised seltsid. Kas Teie oskate mõnda soovitada?

Parimate soovidega

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Tegemist ei ole Eestis laialt levinud kindlustusteenusega. Küsige kindlustusandjatelt kas ja mis tingimustel on võimalik sõlmida praktikandi vastutuskindlustust, mis katab praktika tegija tekitatud kahju tema tööandjale.

Eestis vastutuskindlustust pakkuvad kindlustusandjad on BTA, ERGO, Gjensidige, If, PZU, Salva ja Seesam.
 

Küsimus: Kas esmaabi koolituse läbimise kohta on ka kuskil registris andmed, sest mul on tõend kahjuks kadunud?18.03.2015

Aastaid tagasi sai läbitud esmaabi koolitus, aga tõendit selle kohta enam alles ei ole. Kas kuskil registris säilitatakse märget, et see koolitus on mul juba läbitud?
Saan aru, et juba läbitud koolitus ei aegu.

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Esmaabi koolitusi viiakse läbi mitmel eesmärgil. Üks variantidest on esmaabi koolitus mootorsõiduki juhtidele, mida viivad läbi autokoolid. Ühtne register, mis näitab koolituse läbimist puudub ja seega saab tõendada koolituse läbimist ainult koolitaja, kuid tal on vastavad andmed säilinud. Kas varem läbitud koolitus sobib praegu autokooli läbimiseks saab otsustada hinnates läbitud koolituse mahtu ja temaatikat.

Kui koolitus on läbitud varem, siis pole ka halb mõte see läbida uuesti, sest viimastel aastatel on lisandunud esmaabi koolituses uusi seisukohti ja nii mõnigi võte esmaabi andmisel, mis aastaid tagasi loeti peaaegu kohustuslikuks ei ole nüüd enam kasutusel.
 

Küsimus: Kas kindlustus peab otsima ehitusfirma ja põlenud elamu taastamisega tegelema?13.03.2015

Elamu hävis tulekahjus, kindlustus olemas. Kas kindlustus peab otsima ehitusfirma ja elamu taastamisega tegelema ja kindlustus nõuab, et taastatakse samale kohale. On see 100% õige nõudmine ja kuidas saan kindel olla, et nende hüvitatava summa suurus on õige?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Tavaliselt ei ole kindlustusandjal ehitise taastamise kohustust ega ehitusfirma otsimise kohustust. Tavaliselt hüvitab kindlustusandja kahju rahas.

Ehitise taastamise puhul on tavaliselt hüvitise suuruse arvutamise aluseks mõne ehitusettevõtte kalkulatsioon. Kui kahtlete, et see kalkulatsioon ei ole õige, siis võtke kalkulatsioon ka mõnelt teiselt ehitusettevõttelt.