Kahju- ja elukindlustus
Küsimus: Kas auto liikluskindlustuse tasu tõuseb, kui autoga on kiirust ületatud?23.03.2016
Tegin võõra autoga kiiruseületamise. Nüüd tahan seda sama autot oma nimele kirjutada. Kas mu liikuskindlustus tõuseb, kui ma olen kiirust ületanud?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Küsimus: Kas kindlustusel võib viivitada auto remondi hüvitamisega, kuni uurijalt tuleb otsus - see võib tulla ka poole aasta pärast?23.03.2016
Meil toimus 3 nädalat tagasi avarii, kus vastu tulev auto kaldus vastassuunda. Kokkupõrge oli meie autoga ja meie taga liikunud sõidukiga. Avariis oli ka vigastatuid. Uurija ütleb, et vähemalt 6 kuud läheb veel uurimisega.
Vastaspoole kindlustus keeldub enne meie autot taastamast, kui pole uurijalt vastust ega otsust avarii kohta. Meie osas on asi üsna selge, et me ei ole avarii põhjustajad. Politseil on olemas ka tunnistaja, kes kõike nägi.
Nüüd ongi küsimus, et kas kindlustusel on õigus viivitada meie auto remondiga? Kui nüüd auto seisab vähemalt 6 kuud remonditöökojas, siis muutub sõiduk kasutamiskõlbmatuks. Kas kindlustus peab siis korvama ka seismisest tekkinud kahjud?
Vastaspoole kindlustus keeldub enne meie autot taastamast, kui pole uurijalt vastust ega otsust avarii kohta. Meie osas on asi üsna selge, et me ei ole avarii põhjustajad. Politseil on olemas ka tunnistaja, kes kõike nägi.
Nüüd ongi küsimus, et kas kindlustusel on õigus viivitada meie auto remondiga? Kui nüüd auto seisab vähemalt 6 kuud remonditöökojas, siis muutub sõiduk kasutamiskõlbmatuks. Kas kindlustus peab siis korvama ka seismisest tekkinud kahjud?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Kui kindlustusjuhtumi kohta on algatatud tsiviilkohtu-, kriminaal-, väärteo- või lepitusmenetlus ja menetluses tuvastatavatel asjaoludel on oluline tähtsus kahju hüvitamise kohustuse olemasolu või ulatuse seisukohalt, pikeneb eel nimetatud toimingute tegemise tähtaeg nende asjaolude selgitamise aja võrra. Eeldatakse, et menetluses tuvastatavatel asjaoludel ei ole kahju hüvitamise kohustuse olemasolu ega ulatuse seisukohalt olulist tähtsust.
Seega kindlustusandja võib viivitada kahju hüvitamisega vaid siis, kui uurimise tulemusel on oluline tähtsus Teile kahju hüvitamise seisukohast. Kindlustusandja peab Teile selgitama, mis asjaolu hüvitamist takistab.
Rääkige kindlustusandjaga läbi. Kui kindlustusandja vastus Teid ei rahulda ja arvate, et uurimise tulemusel ei ole olulist tähendust kahju hüvitamiskohustuse osas, siis saate vaidluse lahendamiseks pöörduda liikluskindlustuse lepitusorganisse, vt http://lkf.ee/et/lepitusorgan.
Küsimus: Kas kindlustus võib kahjusumma tagasi nõuda, kui hiljem selgus, et olin avarii põhjustamise ajal alkoholitunnustega?17.03.2016
Toimus avarii. Mina olen avarii põhjustaja. Mõlemad osapooled teavitasid liikluskindlustust, et toimus selline asi. Teadsin, et tol hetkel olin kaine. Kindlustusfirma saatis mulle meilile garantiikirja, et hüvitab kannatanu auto remondikulud teatud kindlas summas. Hetkel on mõlema auto kohta lause: Makstud sõidukikahju hüvitis: summa on täpsustamisel või sõidukikahju ei hüvitata.
Hilisemal juurdlusel selgus, et olin ikkagi kahju põhjustamise hetkel alkoholijoobes. Avariigrupp politseist fikseeris olukorra. Küsimus: Kindlustusel on õigus nõuda minult tagasi kahjusumma raha. Kas võivad summad veel muutuda, mis algselt garantiikirjas kirjas ning kas liikluskindlustus 100% tõenäosusega nõuab selle minult sisse? Kuna seoses selle juhtumiga peatati juhtimisõigus 4-ks kuuks ning auto seisab aianurgas, võin kindlustuspoliisi peatada selleks perioodiks?
Hilisemal juurdlusel selgus, et olin ikkagi kahju põhjustamise hetkel alkoholijoobes. Avariigrupp politseist fikseeris olukorra. Küsimus: Kindlustusel on õigus nõuda minult tagasi kahjusumma raha. Kas võivad summad veel muutuda, mis algselt garantiikirjas kirjas ning kas liikluskindlustus 100% tõenäosusega nõuab selle minult sisse? Kuna seoses selle juhtumiga peatati juhtimisõigus 4-ks kuuks ning auto seisab aianurgas, võin kindlustuspoliisi peatada selleks perioodiks?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Kahju summa võib sõiduki remondi käigus muutuda. Ilmneda võivad varjatud vigastused, samuti võib selguda, et mõnd osa saab vahetamise asemel taastada vmt.
Liikluskindlustuse lepingut ei või lõpetada põhjusel, et sõiduki juhi juhtimise õigus on neljaks kuuks peatatud. Liikluskindlustuse lepingu lõpetamise alused on liikluskindlustuse seaduses sätestatud.
Küsimus: Kuidas teada saada tööandja auto kindlustusfirmat?17.03.2016
Tere
Sooviksin teada saada tööandja kindlustusandja kuid kindlustuspoliis on tööandja käes ja mulle andmeid ei anta. Kas tööandja saab eelnevalt nõuda minult veel remontimata auto remondikulude hüvitamist või alles peale auto remondi teostamist?
Sooviksin teada saada tööandja kindlustusandja kuid kindlustuspoliis on tööandja käes ja mulle andmeid ei anta. Kas tööandja saab eelnevalt nõuda minult veel remontimata auto remondikulude hüvitamist või alles peale auto remondi teostamist?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Võib arvata, et soovite teada sõidukikindlustuse kindlustusandjat. Seda ei saa muul viisil teada, kui küsida seda kindlustusvõtjalt ehk antud juhul tööandjalt.
Kui tööandja on saanud sõidukikindlustuse kindlustusandjalt hüvitise sõiduki taastamiseks, siis seda kahju osa tööandja Teilt nõuda ei saa.
Kui peate tööandjale sõiduki kahjustumise läbi tekkindu kahju hüvitama, siis võib tööandja seda Teilt nõuda ka enne sõiduki taastamist.
Küsimus: Kas 8 aasta taguse avarii kindlustuse nõue on juba aegunud?16.03.2016
Tere!
Aastal 2008 toimus liiklusõnnetus, kus sõitsin teise auto mahakandmisele ning šokiseisundis lahkusin sündmuskohalt. Autodel olid kindlustused peal ja õnneks kahju oli õnnetuses ainult varaline. Minu kindlustus hüvitas auto, mis läks mahakandmisele ja hiljem nõudis seda summat minult sisse, kuna sündmuskohalt lahkusin. Ei tea üldse, kas see oli õige, kuna minul ju kindlustus ikkagi oli ja paberid kõik korras aga sai siis maksegraafik tehtud ning maksma hakatud. Mingil hetkel aga ei olnud võimalik enam maksta ja sinna see jäigi. Paar korda helistati ja uuriti, miks ei maksa jne, kuid mingile lahendusele nagu ei jõudnudki. Seda siis maksin otse kindlustusfirmale mitte kohtutäiturile vms. Ent kontot arestitud ei ole ja minu teada asja kohtusse pole antud. Tänaseks aga on juba 8 aastat vaikus olnud ning siit ka küsimus. Kas selline nõue on juba tänaseks aegunud või kas kellelgi on veel võimalik/õigus minult seda summat tänasel päeval sisse nõuda või vara arestida vms?
Ette tänades!
Aastal 2008 toimus liiklusõnnetus, kus sõitsin teise auto mahakandmisele ning šokiseisundis lahkusin sündmuskohalt. Autodel olid kindlustused peal ja õnneks kahju oli õnnetuses ainult varaline. Minu kindlustus hüvitas auto, mis läks mahakandmisele ja hiljem nõudis seda summat minult sisse, kuna sündmuskohalt lahkusin. Ei tea üldse, kas see oli õige, kuna minul ju kindlustus ikkagi oli ja paberid kõik korras aga sai siis maksegraafik tehtud ning maksma hakatud. Mingil hetkel aga ei olnud võimalik enam maksta ja sinna see jäigi. Paar korda helistati ja uuriti, miks ei maksa jne, kuid mingile lahendusele nagu ei jõudnudki. Seda siis maksin otse kindlustusfirmale mitte kohtutäiturile vms. Ent kontot arestitud ei ole ja minu teada asja kohtusse pole antud. Tänaseks aga on juba 8 aastat vaikus olnud ning siit ka küsimus. Kas selline nõue on juba tänaseks aegunud või kas kellelgi on veel võimalik/õigus minult seda summat tänasel päeval sisse nõuda või vara arestida vms?
Ette tänades!
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Seda, kas saate mittemaksmise põhjendusena tugineda nõude aegumisele, ei saa ilma kõiki asjaolusid teadmata vastata.
Küsimus: Kas mina, kui avarii põhjustaja, pean nüüd hüvitama tööandjale avariis kannatada saanud sõiduki remondikulud?16.03.2016
Tere!
Tagurdades tööandja autoga, riivasin teist tööandja autot ja tekitasin auto küljele väikese mõlgi. Autol, millega avarii põhjustasin, kahjustused puuduvad. Nüüd 3 kuud hiljem nõuab tööandja kahju hüvitamist. Kannatada saanud sõidukit ei ole siiani remonditud. Kas tööandja, kui kindlustusvõtja, teatas avariist kindlustusandjale, on mulle teadmata. Kes korvab kahju?
Tagurdades tööandja autoga, riivasin teist tööandja autot ja tekitasin auto küljele väikese mõlgi. Autol, millega avarii põhjustasin, kahjustused puuduvad. Nüüd 3 kuud hiljem nõuab tööandja kahju hüvitamist. Kannatada saanud sõidukit ei ole siiani remonditud. Kas tööandja, kui kindlustusvõtja, teatas avariist kindlustusandjale, on mulle teadmata. Kes korvab kahju?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Kannatanul on õigus kahju hüvitamist nõude nii kahju tekitajalt kui ka tema liikluskindlustuse kindlustusandjalt otse. Kui nõue esitatakse kahju tekitaja vastu ja tegu on liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitatav kahjuga, võib kahju tekitaja nõude kindlustusandjale edasi suunata.
Olukorras, kus juhtunust on möödas kuid ja sõidukil, millega kahju tekitati ei ole kahjustusi, võib kannatanul olla mõnevõrra keerukam tõendada kahju tekkimist kirjeldatud viisil.
Liikluskindlustuse seaduse kohaselt peavad juhtumist viivitamata kindlustusandjale teatama nii kahju põhjustaja kui ka kahjustatud isik.
Kahju hüvitamist võib nõuda nii kahju tekitajalt kui ka liikluskindlustuse kindlustusandjalt.
Küsimus: Kes hüvitab kahju kui koer põhjustas liiklusõnnetuse?09.03.2016
Kes hüvitab kahju kui koer põhjustas liiklusõnnetuse?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Kui looma tõttu sai sõiduk kahjustada, siis hüvitab vastava kahju loomapidaja. See, kas sõiduki juht vastutab looma omanikule kahju tekkimise eest, sõltub juhtumi asjaoludest.
Küsimus: Millist hüvitist peaks nõudma autoavarii süüdlase kindlustuselt, kui kannatanud said viga ja auto katki?07.03.2016
Tere.Juhtus autoavarii, milles kannatanud mees ja naine said vigastada. Nädal hiljem, ehk täna, on mees kodusel ravil, kuid naine jätkuvalt luumurdudega haiglas ootamas teist operatsiooni. Auto on deformeerunud ja seisab hetkel parklas. Lõpetasin ka kindlustuse ära, kuna puudus mõte edasi maksta. Kas tegin õige otsuse? Millist hüvitist võiks või peaks saama/nõudma süüdlase kindlustuselt? Kas süüdlase kindlustus saab ka vajalikku menetlust teha haiglas, kus auto omanik hetkel viibib? Tänan
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Kindlustusjuhtumi korral hüvitab liikluskindlustuse kindlustusandja näiteks kannatanu sõiduki hävimise või kahjustumise läbi tekkinud kahju, kannatanu ravikulu, sh hooldusravi ja kulu ravimitele, kannatanu töövõimetusest tingitud sissetuleku vähenemise. Liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitamisele kuuluvat kahju on üksikasjalikumalt kirjeldatud LKF-i veebilehel, vt http://lkf.ee/images/files/Liiklus_hyvitatavkahju_veebitekst4.pdf.
Teatage kindlustusandjale juhtunust. Kannatanul tuleb esitada nõue kindlustusandjale. Nõude menetlemist saab alustada ka siis, kui kannatanu on haiglaravil.
Küsimus: Kas ja millises ulatuses hüvitab liikluskindlustus ravikulu isikule, kes oli joobununa süüdlase autos?02.03.2016
Juhtus liiklusõnnetus ning avarii põhjustas joobes juht. Kõik avarii põhjustanud sõidukis viibinud kaasreisijad olid samuti joobes. Kui (joobes olnud) kannatada saanud kaasreisija vajab pikemaajalist ravi (määratud ka püsiv töövõimetus ja puue), kas ja millises ulatuses talle tekkinud kahjud hüvitatakse? Millist tähtsust omab siin kannatada saanud kaasreisja joobes olek - kas selle tõttu võidakse vähendada talle makstavat hüvitist?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Samuti võib vähendada hüvitist siis, kui kannatanu jättis kahju tekitaja tähelepanu juhtimata ebatavaliselt suurele kahju tekkimise ohule või jättis kahju tekkimise ohu tõrjumata või jättis tegemata toimingu, mis oleks tekkinud kahju vähendanud.
Tavaliselt ei mõjuta kaasreisija joove liikluskindlustuse juhtumi toimumist ega selle läbi tekkinud kahju suurust. Seega tavaliselt ei ole kaasreisija joove liikluskindlustuse hüvitise vähendamise aluseks. Samas võib kahju hüvitise vähendamise aluseks olla näiteks see, kui kaasreisija teadis, et juht on joobes või kui kaasreisija ei kasutanud turvavööd vmt.
Küsimus: Kas kindlustus saab rakendada 5-kordset omavastutust, et ma ei olevat kütnud ja 28 kraadise pakasega külmusid torud ära?01.03.2016
Torud külmusid jaanuari rekordkülmadega ära (-28 kraadi). Kindlustus on nõus kahjud hüvitama, kuid nõuab 5-kordset omavastutus summat, viidates asjaolule, et olen eksinud kodukindlustuse üldtingimuste vastu (ohutusnõuded), sest ei kütnud maja ega lasknud vett süsteemist välja. Tegelikult kütsin maja küll nagu kindlustustingimused ette nägid (võimalik tõestada tunnistaja abil), kuid sellest lihtsalt ei piisanud nii ootamatu ja kõva külma vastu. Kas tõesti on õigustatud minult kõrgendatud omavastutuse nõudmine kindlustuse poolt? Minu arusaamist mööda kindlustus ongi ju erakordsete ja ettenägematute sündmuste vastu, mida selline rekordkülm ju on. Teiseks, mul ei olnud võimalik ette näha, et nii külmaks läheb, sest sellised külmakraadid on isegi Eesti oludes äärmuslikud, rääkimata selle aasta talvest, kus keskmine temperatuur on olnud vahest -3-4 kraadi.
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Kindlustusjuhtum on kindlustuslepingus nimetatud äkiline ja ettenägematu sündmus, mille toimumisel kindlustusandja hüvitab kahju. Minu hinnangul ei ole ettenägematu 30 kraadi külma Eestis. Igal talvel on vähemalt mõned päevad, mil on nii külm. Ka ei ole ettenägematu torustikus oleva vee külmumine, kui õhutemperatuur on madal ja ruume piisavalt ei köeta.
Tugiendes vaid küsimuses toodud asjaoludele ja eelmises kahes lõigus kirjeldatule, arvan, et kindlustushüvitise vähendamine kirjeldatud asjaolude tõttu ei pruugi olla vale.