Liiklus- ja sõidukikindlustus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas ma saan boonusklassi muutmist 1-lt 8-le vaidlustada, sest see tundub ühe avarii eest liiga suur "karistus"?03.03.2014

Tere.
Tagurdasin 2013.a. sügisel vastu teise auto tagumist vasakpoolset poritiiba. Liiklusõnnetus registreeriti.
See on minu juhistaaži vältel alates 1997. aastast ainuke liiklusõnnetus, mille ma ise olen põhjustanud.
2014.a. veebruaris ostsin uue auto ja sellele kindlustust vormistades tuli minu uueks boonusklassiks 8. Varem oli see kõige madalam - 1.
Siit küsimus: kas ühe õnnetuse põhjustamise eest on õiglane tõsta boonusklass jälle nii kõrgeks, kas ma saaksin seda kuidagi vaidlustada?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Boonusklassi muutumist vaidlustada ei saa. Iga kindlustusandja võtab kindlustus- ja kahjuajalugu kindlustusmakse arvutamisel arvesse omal moel. Ületurulist ühtset metoodikat ei ole. Kui kindlustusjuhtumi põhjustamine tähendab selle kindlustusandja metoodika kohaselt boonusklassi muutumist ühelt kaheksale, siis nii see on.
 

Küsimus: Kas LKF andmebaas näitab sõiduki kindlustuslepingu olemasolu või näitab kehtivat kindlustuskaitset?19.02.2014

Tere, 24.12.2011 sõitsin tagant sisse teisele sõidukile, kuid nüüd 10.02.2014 sain kirja, et sõidukile oli vormistatud Jah leping, kuid õnnetuse hetkel oli tolle kuu eest arve veel tasumata. Mäletan seda et lkf.ee'st sai kogu aeg kontrollitud, kas kindlustus kehtib - Kõik OK (arveid maksis teine isik). Arved sai ka ilusti makstud ja ka hiljem nii toimitud.
Kus on siis loogika, lkf näitab, et kindlustusega on kõik korras ja politseiga ka probleeme pole, aga hiljem maksan kõik enda taskust?
Mis selle JAH lepingu mõte on kui pean nagunii kõik kuud kindlustust ära maksma ja kindlustust ostma, aga nende eest reaalset kindlustuskaitset polnud? Kas peaksin siis viimases hädas tagasinõude kindlustusele tegema et soovin oma 10€ tolle kuu eest tagasi, mille eest nad reaalselt mulle kindlustust ei pakkunud? Jutt käib umbes 2000€.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

LKF-i kindlustuskaitse päring (https://vs.lkf.ee/pls/xlk/SYSADM.LK_INFOKESKUS_PKT.kindlustuskate) näitab kehtiva poliisi ja kehtiva lepingu olemasolu vastaval kuupäeval.

Küsimuses toodud juhul oli olemas kehtiv kindlustusleping ja kindlustusandja oli väljastanud ka poliisi. Seega näitas LKF vastav päring asjade tegelikku seisu. Asjaolu, kas olete kindlustuse eest tasunud või mitte, liikluskindlustuse registris ei ole. Seega ei saa LKF-i päring seda ka näidata.

Kindlustusandja esitas Teile tagasinõude, sest õnnetuse ajaks olite jätnud täitmata oma põhikohustuse, olite jätnud kindlustusmakse tasumata.
 

Küsimus: Kas kindlustusmakse tasumisega viivitamise korral pean liiklusõnnetuse kahju kindlustusele kinni maksma?12.02.2014

Tere!
Toimus liiklusavarii (kahe sõiduki kokkupõrge) ning olen selles süüdi. Sõidukil oli liiklusõnnetuse ajal kehtiv liikluskindlustuskaitse (kontrollisin LKF lehelt). Pöördusin avariipäeval kindlustusandja poole ning sain teada, et kindlustusmakse oli jäänud tähtaegselt tasumata (esimene makse ja esmakordne viivitamine), see paluti tasuda kohe avariipäeval (5 päevase hilinemisega, arvestati ka viivist). Teatasin, et minu sõiduk on avariiline ja liikluskõlbmatu. Kindlustus saatis 8 päeva hiljem liikluskindlustuspoliisi lõpetamise teate (lepingu lõpetamise teade), et seoses sõiduki mittekasutamisega liikluses on poliis muudetud maksevabaks. Enammakstud kindlustusmakse tagastati. Koos lepingu lõpetamise teatega saadeti kahjujuhtumiks tunnistamise otsus, kus on kirjas, et liiklusõnnetuse põhjustaja tsiviilvastutus on kindlustatud ning kindlustus hüvitab kahju saajale tekitatud liikluskahju, kuid lähtuvalt asjaolust, et kindlustusvõtja on rikkunud oma lepingus sätestatud kohustusi, on kindlustusfirmal vastavalt liikluskindlustusseadusele õigus esitada kindlustusvõtjale tagasinõue makstud hüvitise ulatuses. Ühelegi paragrahvile, millest selline õigus tuleneb, viidatud ei ole. Kas viiepäevane kindlustusmakse tasumisega viivitamine toob kindlustusvõtjale (õnnetuse põhjustajale) kaasa kohustuse tasuda kindlustusfirmale kogu liiklusõnnetusega tekitatud kahju? Tänan vastuse eest ette!

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

"Liikluskindlustuse seaduse § 48 lõike 2 punkt 6 ütleb, et kindlustusandjal on õigus esitada tagasinõue kindlustusvõtja vastu, kui kindlustusjuhtumi toimumise hetkeks oli kindlustusmakse tasumata perioodi eest, millal toimus kindlustusjuhtum.

Kindlustusmakse tasumine on kindlustusvõtja põhikohustus.

Seega, kui põhjustasite liikluskindlustuse juhtumi ajal, mille eest liikluskindlustuse kindlustusmakse oli tasumata, on Teil kohustus tasuda kindlustusandjale väljamakstud hüvitis ja kahju käsitlemise kulud. Pöörduge kindlustusandja poole palvega tagasinõudest loobuda või seda vähendada, tuues välja asjaolud, mis selgitavad võla tekkimist."
 

Küsimus: Kas minu autoga sõbra poolt põhjustataud avarii muudab mulle kindlustuse kallimaks?10.02.2014

Soovin küsida selle kohta, et mis juhtub siis, kui laenan enda autot sõbrale ning sõber põhjustab avarii ning on ise süüdi. Kas siis tõuseb minu kindlustuse riskikoefitsient, kuna auto ja poliis on minu nimel?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Iga kindlustusandja määrab iseseisvalt kas ja kui palju muutub Teie kindlustusmakse, kui sõber põhjustab Teile kuuluva sõidukiga liiklusõnnetuse. Seega üle turu kindlat jah või ei vastust anda ei saa. Üldiselt on praktika selline, et kui Teile kuuluva sõidukiga kahju tekitatakse, siis kindlustusmakse suureneb.
 

Küsimus: Kuidas käituda koduloomaga toimunud autoavarii korral, kes peab kellele maksma, kehtiv poliis oli olemas?10.02.2014

Juhtus liiklusõnnetus koduloomadega. See oli pimedal ajal ning lahti oli pääsenud pullikari. Kurvist väljasõites toimus kokkupõrge ühe loomaga autoteel. Loomal murdus üks sarv, jooksis edasi väliselt ei juhtunud rohkem midagi. Autol oli vigastusi rohkem (esiklaas katki, kapott mõlkis, küljepeegel katki...). Kohal käis ka politsei, sõitja oli kaine, aitas otsida kodulooma omanike kontaktid. Sinna sai ka helistatud, et on juhtunud selline asi. Helistasin ka oma kindlustuse kahjukäsitlusse, öeldi, et ei ole midagi teha, peab ka pulli üle vaatama äkki sai ka kahju. Me ei teadnud aadressi öelda ülevaatamiseks ja telefoni ka loomaomanik enam vastu ei võtnud.
Kuidas on kodulooma juhtumitega, kes peab kellele maksma, kehtiv poliis oli olemas? Kes oleks pidanud loomaomanikega kontakti võtma?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Olete peale liiklusõnnetust õigesti käitunud, st teatasite juhtunust politseile ja oma kindlustusandjale.

Kui Teil oli liikluskindlustuse leping ja poliis, siis liikluskindlustuse seaduses määratud mahus hüvitab looma omanikule tekkinud kahju Teie kindlustusandja.

See, kas teil on õigus esitada nõue sõiduki kahjustuste hüvitamiseks looma omaniku vastu, sõltub asjaoludest, kuidas õnnetus juhtus.
 

Küsimus: Kas sõiduki kindlustus kehtib, kui poliisi eest on arve välja saadetud, kuid see on tasumata?10.02.2014

Tere!
Helistasin kindlustusse 20.07.2013 ja soovisin autole teha kindlustuse sõiduki kasutamiseks (leping oli olemas aga kehtivat poliisi ei olnud kuna autot ei kasutatud). Lubati teha järgmisest päevast ja saata ka arve. Arvet ei tulnud, ei saanud millegi alusel maksta. Oli suvi puhkuste aeg, läks endal ka meelest kontrollida. Poeg läks autoga sõitma, juhtus väike kokkupõrge 02.07.2013. Ikka ei tulnud veel arvet, mille alusel maksta ei kirja teel ega elektrooniliselt. Kindlustus väidab, et saatsid arve uuesti 15.07.2013, mida me ei ole ikka kätte saanud. Helistasin augusti keskel uuesti, siis lõpuks saadeti arve ja makstud sai 21.08.2013 kolmeks kuuks nagu juunis kokku leppisime kuigi poliisi lõpuni oli jäänud üks kuu. Nüüd 30.01.2014 nõuab kindlustus meie käest teisele autole tekitatud kahju eest 364,81 lisaks käsitluskulud 51,13 maksmist 10 päeva jooksul. Liiklusõnnetuse teabelehele on politsei kirjutanud meie auto poliisinumbri.
Mida teha, me ei ole sellega nõus kuna süü ei ole ühepoolne?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse poliisita ei tohi liikluses osaleda. Sõiduki juhi kohustus on veenduda enne sõidu alustamist, et poliis on olemas.

Kui sõidukiga põhjustatakse kahju ajal, mil poliisi ei olnud väljastatud, võib kindlustusandja teisele poolele makstud hüvitise kahju põhjustajalt tagasi nõuda. Küsimuses toodud asjaolud viitavad sellele, et kindlustusandja ei olnud poliisi väljastanud, sest makse oli tasumata.

Kui soovite kindlustusandja tagasinõuet vaidlustada, siis saate seda teha kindlustuse vaidluskomisjonis. Enne vaidluskomisjoni pöördumist mõelge läbi, millele tuginete oma vastuväites ehk millega on vabandatav see, et Te ei veendunud poliisi olemasolus.
 

Küsimus: Mille alusel kindlustusselts määrab liiklusõnnetuses hävinenud auto hüvitise turuhinna järgi?05.02.2014

Kuidas kindlustusselts määrab liiklusõnnetuses hävinenud auto hüvitise turuhinna järgi? Kindlustaja väitel määravad nad auto turuhinna täpselt sama marki sõiduauto hinna järgi. Samas ei ole müügis ühtki samaväärset ja sama marki sõiduautot, seega ka võimalust täpselt sama auto ostmiseks. On müügis samaväärseid sõiduautosid, mis teist marki, kuid samade omaduste ja samasuguses seisukorras olevaid.
Lugedes Võlaõigusseadust, saan aru, et hüvitada tuleb samaväärse asja turuhind.
Mis on samaväärne ese (auto)?
Kas saan väga valesti aru, kui eeldan, et samaväärne auto on auto, millel on samad omadused kui hävinenud autol, mitte just täpselt sama marki auto?
Näiteks eelkõige läbisõit km, mootori võimsus, istekohtade arv, kütuseliik, käigukasti liik, muude lisaväärtuste olemasolu, mitte niivõrd sõiduki mark ja väljalaske aasta?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sõiduki väärtus hinnatakse lähtuvalt samasuguste või võimalikult sarnaste sõidukite pakkumisest eelkõige Eestis, aga vajadusel ka muudes riikides. On ilmselge, et täpselt sellist autot nagu kindlustusjuhtumis hävis, müügiks ei pakuta. On hinnangu küsimus, millised sõidukid saab lugeda samaväärseks.

Teil on õigus, et alati ei pea sõiduki mark ja mudel olema sama, kuid täiesti arvestamata jätta seda ka ei saa (näiteks hävinud Lada asemel mõne üleilmselt tuntud margiga sõidukit nõuda on asjakohatu ka siis, kui muud sõiduki omandused märkimisväärselt ei erine). Kindlasti mõjutab sõiduki väärtus sõiduki esmaregistreerimise aasta.
Kokkuvõtvalt on olemas üldsõnalised reeglid hinnangu andmiseks, kuid üksikjuhtumi lahend sõltub selle juhtumi üksikasjadest.
 

Küsimus: Kas on õigus nõuda avarii põhjustajalt lisakulude hüvitamist (näiteks treileri tasu, asendusauto rent)?05.02.2014

Kas on õigus nõuda avarii põhjustajalt (kindlustus olemas) lisakulutuste hüvitamist: remondi ajaks asendusauto rent, kütuse või treileri kulud avariilise auto toimetamiseks remondikohta?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Asendusauto kulude hüvitamist saate nõuda kahju põhjustajalt. Samas peate tõendama, et saite kahju sellest, et Te ei saanud kahjustunud sõidukit selle remondi ajal kasutada.

Kahjustunud sõiduki remondikohta toimetamise kulu hüvitamist saate nõuda kindlustusandjalt, kes andis liikluskindlustuse kaitse kahju tekitajale.
 

Küsimus: Kas takso kliendina liiklusõnnetuses osalemisel on õigus nõuda taksofirmalt kahju hüvitamist?27.01.2014

Sõitsime naisega taksoga ja takso tegi avarii. Taksojuht ise oli avarii põhjustamises ka süüdi. Minul ei juhtunud midagi, aga naine sai peapõrutuse ning peab ka nüüd töölt koju jääma mõneks ajaks. Käisime järgmine päev ka traumapunktis ning asi on fikseeritud. Soovin küsida, et kas meil on õigus pöörduda taksofirma poole kahjunõudega seoses sellega, et naine on mõnda aega töölt kodus ning samuti ka paluda hüvitada avarii füüsiliste ja emotsionaalsete tagajärgedega tegelemine?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui taksoga põhjustati liiklusõnnetus, milles saite reisijana viga, siis saate kahju hüvitamist nõuda taksole liikluskindlustuse kaitse andnud kindlustusandjalt. Kindlustusandja, kellel on kahju hüvitamise kohustus, saate teada vastava päringu abil, vt https://vs.lkf.ee/pls/xlk/SYSADM.LK_INFOKESKUS_PKT.kindlustuskate?plang=EST.

Kindlustusandja hüvitab muu hulgas ajutisest töövõimetusest tingitud sissetuleku vähenemise. Mittevaralise kahju (nn valu ja vaev) hüvitamine kindlustusandja poolt sõltub vigastuste raskusastmest. Kui tekkinud kahju on suurem, kui liikluskindlustuse seaduses ettenähtud kindlustusandja hüvitamiskohustus, saate ülejäänud osa nõuda kahju tekitajalt.
 

Küsimus: Kas teise sõiduki katuselt kukkunud jääkamaka poolt minu autole tekitatud kahju kuulub hüvitamisele?27.01.2014

Tere
Kas on mõtet antud juhtumit edasi kaevata, kui ei ole selle otsusega rahul? Liikluskindlustuse seaduse (LKindlS) § 44 lg 3 p 8 kohaselt ei hüvitata kahju, mis on põhjustatud teel lebanud kivi või muu eseme paiskumisest sõiduki liikumise tõttu vastu teist sõidukit. Nagu mina aru saan, siis on mõeldud teel lebanud kivi või muu eseme paiskumist rataste alt, mitte teise auto katuselt. Kuidas sellest aru saada, sest vastu minu sõidukit lendas jääkamakas teise sõiduki katuselt? Liiklusõnnetus toimus 26.11.2013.a aga otsus saadeti alles 23.01.2014. Minu teada peab kindlustusfirma otsustama 30 päeva jooksul. Kuidas edasi tegutseda?

Ette tänades

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Tavaliselt kuulub teise sõiduki katuselt kukkunud jääkamakaga tekkinud kahju liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitamisele kui on teada, millise sõiduki katuselt jääkamakas kukkus ning jääkamaka kukkumine oli põhjuslikus seoses sõiduki liikumisega.

Püüdke kindlustusandjaga läbi rääkida. Kui see ei õnnestu ja olete jätkuvalt arvamusel, et Teile tekkinud kahju tuleb kindlustusandjal hüvitada, siis pöörduge vaidluse lahendamiseks vaidluskomisjoni, vt http://www.lkf.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=147&Itemid=204&lang=et.