Tööõigus


Küsimus: Kas lõunapausiks peab olema konkreetne ajavahemik või peangi suutäite kaupa sööma ja vahepeal kliente teenindama?15.01.2014

Tere!
Küsimus selline, töötan toitlustusettevõttes. Tööpäeva pikkus 12 tundi, millest 11 tundi makstakse kinni ja 1 tund ei maksta.
See 1 tund on arvestatud lõunapausiks. Mõistetav. Aga küsimus on see, et see paus näeb välja selline, et vaatad ise millal kliente ei ole ja siis sööd, see tähendab seda, et kui klient tuleb või telefon heliseb, pean minema oma lõunapausist tegema tööd.
Vahest käib söömine nii, et teed toidu soojaks, paned selle lauale ja siis juba pead jooksma tööd tegema, siis lähed võtad 1 ampsu ja siis jälle jooksed tööd tegema.
Kui töötajatega küsisime ülemuselt, et miks ei võiks meie lõunapausi kinni maksta, kui me teeme tihti oma lõunapausist tööd ja kinni ei või selleks ajaks ust ju loogiliselt panna. Saime vastuseks, et siis võivad nemad ka norima hakata, et kui kliente vahepeal ei käi, et miks me istume aga see, et kliente vahest ei ole, ei ole ju meie teha. Kuidas peaks kompromissile jõudma? Minu meelest oleks õige teha nii, et nad maksavad tunni kinni ja siis vaatame ise millal tööme või kuidas?

Ette tänades

Vastus: Kaia Taal, nõustamisjurist, Tööinspektsiooni Põhja inspektsioon, www.ti.ee

Töölepingu seaduse (edaspidi TLS) § 47 lõige 2 sätestab tööandja kohustuse anda töötajale 30 minutiline tööpäevasisene vaheaeg vähemalt kuuetunnise töötamise kohta, s.t iga kuuetunnise ajavahemiku kohta peab töötaja saama vähemalt 30 minutilise vaheaja. Tööaja korraldus, sh tööpäeva sisese vaheaja alguse ja lõpu aeg, peab olema töötajale kirjalikult teavitatud.

Töötajal on õigus lõunavaheajaks töökohalt lahkuda, sest TLS § 47 lõike 2 teise lause kohaselt ei arvestata tööpäevasiseseid vaheaegu tööaja hulka.

Kui töö iseloomu tõttu ei ole võimalik vaheaega anda ning tööandja loob töötajale võimaluse puhata ja einestada tööajal, siis eraldatakse lõunatamiseks ruum, makstakse lõunaaja eest töötasu ning töötaja ei lahku puhkamiseks töökohalt.

Pööran Teie tähelepanu asjaolule, et Tööinspektsiooni õigusalane selgitus ei tähenda seaduse ainuõige tõlgenduse kehtestamist. Vastus on antud olemasolevate andmete põhjal ja kui tekib täiendavaid küsimusi, siis võtke palun uuesti ühendust. Töösuhetest tulenevate probleemidega on Teil alati võimalik pöörduda kohaliku Tööinspektsiooni juristi poole. Tööinspektsiooni juristide kontaktandmed ja vastuvõtuajad on kättesaadavad Tööinspektsiooni koduleheküljelt www.ti.ee. Samuti on Teil võimalik küsida nõu, helistades tööpäeviti kella 09.00-15.00 Tööinspektsiooni infotelefonile numbril 640 6000 või kirjutades e-posti aadressil jurist@ti.ee.