Liiklusõigus


Küsimus: Kuidas selgitatakse ekspertiisiga, kes oli avarii põhjustaja?14.08.2015

Sõiduauto nr 1 sõitis asulavälisel kahesuunalisel teel aeglaselt oma sõidurajal, et teha vaskpööre, vasak suunatuli oli sisse lülitatud. Tagant tulev sõiduauto nr 2 otsustas, sõiduautost nr 1 vasakult mööda minna, st vastassuunavöödist. Toimus kokkupõrge, sõiduauto nr 2 sõitis sõiduautole nr 1 külje pealt sisse.
Kes on süüdi? Politsei arvates on sõiduauto nr 1 juht. Kas tasuks tellida ekspertiisi? Kes tasub ekspertiisi? Mis maksab ekspertiis?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusõnnetuste lahendamine nö tüüpkirjelduse põhjal ei ole paraku võimalik ning selleks, et anda hinnang süülisuse ja vastutuse küsimusele, tuleb uurida ja analüüsida kõiki asjas olemasolevaid tõendeid ning vajadusel püüda neid juurde koguda. Seega saab minu vastus esitatud küsimusele olla vaid väga üldine ega lahenda konkreetse liiklusõnnetuse süü küsimust.

Liiklusseaduse § 17 lg 5 p 3 kohaselt peab vasakule pöörav juht andma teed juhile, kes on temast möödasõidul. LS § 39 lg 5 kohaselt ei anna hoiatusmärguanne juhile eesõigust. Samas kohustab LS § 51 lg 3 p 2 möödasõitu alustavat juhti veenduma, et samal sõidurajal ees liikuv juht ei ole andnud märku vasakpöördeks. LS § 52 lg 1 keelab möödasõidu alustamise, kui eelkirjeldatud nõue ei ole täidetud. Seega võib kirjeldatud liiklusõnnetuses sõltuvalt tuvastatud asjaoludest, olla süüdi (vastutada) nii ainult üks kui ka mõlemad juhid.

Teadmata, millistele tõenditele politsei arvamus tugineb, ei saa ma arvamuse asjakohasust hinnata.

Politsei kohtuvälise menetlejana tellib ekspertiisi Eesti Kohtuekspertiisi Instituudist ning liiklustehnilise ekspertiisi maksumus seal on 457 eurot. Ekspertiisikulu kuulub menetluskulude hulka ja see mõistetakse süüdi tunnistamise korral välja menetlusaluselt isikult.