Korrakaitseseadus (§ 49) loetleb olukorrad, millal on politseil või seaduses nimetatud juhul ka muul korrakaitseorganil õigus kontrollida valdaja nõusolekuta võõrast vallasasja, sh avada uksi ja kõrvaldada muid takistusi. Läbivaatuse õigus esineb muuhulgas siis, kui on alust arvata, et vallasasjas on asju, mida võib seaduse alusel võtta hoiule, hõivata või konfiskeerida (lg 4) või vallasasja läbivaatus on vajalik seadusega või seaduse alusel kehtestatud nõuete täitmise tagamisel ohu ennetamiseks, väljaselgitamiseks või tõrjumiseks või korrarikkumise kõrvaldamiseks, ning selliste nõuete täitmise kontrollimine on vallasasja läbi vaatava korrakaitseorgani pädevuses. Tolliseaduse § 18 võimaldab tolliametnikel toimetada ka vallasasja läbivaatust korrakaitseseaduses sätestatud alustel. Nagu korrakaitseseaduse §st 49 nähtub, ei takista valdaja nõusoleku puudumine vallasasja läbivaatuse toimetamist ega muuda seda ebaseaduslikuks. Oluline on, et vallasasja läbivaatuse teostamiseks esineksid seaduses nimetatud alused. Läbivaatuse takistamisel võib kasutada vahetut sundi senikaua, kui see on eesmärgi saavutamiseks hädavajalik. Kui korrakaitseorgan toimetab vallasasja läbivaatust, on läbivaatuse protokollimine kohustuslik. Muuhulgas tähendab see seda, et korrakaitseorgan peab protokollima ka läbivaatuse faktilised põhjused ja viitama õiguslikule alusele. Koostatud protokolli pinnalt on siis vaidluse korral vaidluse lahendajal võimalik kontrollida vallasasja läbivaatuse õigusliku aluse olemasolu ja järelevalvemeetme seaduslikkust.