Liiklusõigus


Küsimus: Kas kõrvalteelt peateele pööramist saab lugeda kui pikivahe äravõtmist teise sõidukijuhi tegevuse tõttu?08.12.2014

Juhtisin mootorsõidukit peateel.
Kõrvalteelt "anna teed" märgi alt pööras peateele teine sõiduk, tegi parempöörde. Tal oli üsna piiratud nähtavus nurga peal asuva heki tõttu. Arvatavasti nägi ta minu sõidukit (peateel liikuvat) alles ca 40m kauguselt.
Mina nägin teda ca 40m kauguselt, vähendasin sõidukiirust 50km/h pealt 40km/h peale.
Koheselt peale parempööret peateele tegi sõiduk uue parempöörde, kaldudes selleks vastassuunda ja siis 90" nurga all sooritas manöövri paremale, suunamärguanne manöövriga samal hetkel (manööver suunaga paremal asuvasse hoovi vahetult peale ristmiku).
Mina tegin äkkpidurduse koheselt kui nägin, et sõiduk teeb manöövrit paremale.
Toimus kokkupõrge: minu auto oli sõidurajal sirges asendid,
tema auto oli sõidurajal risti (üle sõiduraja). Kahjustused: minu sõidukil juhipoolne esimene nurk, tema sõidukil tagumisest rattast tahapoole jääv külgmine osa.
Kõik toimus 2-3 sekundi jooksul.
Küsimus: kas kõrvalteelt peateele pööramist ja vahetult peale seda kirjeldatud manöövri sooritamist saab lugeda kui pikivahe äravõtmist teise sõidukijuhi tegevuse tõttu?
Kes võiks olla juhtunus/süüs vastutav pool?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusõnnetuse süülisuse ja vastutuse küsimuse lahendamine pelgalt Teie poolt esitatud kirjelduse põhjal ei ole paraku võimalik. Selleks, et esitatud küsimusele vastata, võib vajalikuks osutuda nii sündmuskohaga kui ka asjas olemasolvate tõenditega tutvumine. Iga õnnetus on ühekordne juhtum ja selliseid tüüpkaasuseid on küllaltki vähe. Teie juhtum ei tundu olevat tüüpkaasuste hulgast. Seetõttu jääb Teie küsimusele ka ühene vastus andmata.

Kirjeldatud liiklussituatsiooni analüüsimusel tuleb tähelepanu pöörata nii manöövrit sooritanud juhi tegevusele ja võimalikele minetustele tema poolt kui ka Teie enda käitumisele. Viimast just olukorras, kus kõrvalteelt lähtunud oht võis olla Teile etteaimatav. Kas see oht oli objektiivselt etteaimatav ja kas Teie tegevus selles olukorras oli objektiivselt õige (näiteks ei pruukinud kiiruse vähendamine 50-lt 40-le olla ohu vältimiseks piisav), tuleb välja selgitada tõendite analüüsimise ja hindamise teel.

Üldjuhul peab sõidueesõigusega teele sõitev juht arvestama, et tal on kohustus anda sõidueesõigusega liikuvale juhile teed. Samuti tuleb parempööre sooritada sõidutee vastava ääre lähedalt ning kui see ei ole võimalik, siis peab manöövri sooritaja tagama ohutuse teistele liiklejatele. Teiste liiklejate vastutus aga ei pruugi olla välistatud juhul, kui eesliikuja ohtlikust manöövrist lähtuv oht oli välditav, kuid teine juht ei võtnud tarvitusele asjakohaseid meetmeid ohu õigeaegseks vältimiseks. Nagu eelnevalt märkisin, on nendele küsimustele vastamiseks tarvis analüüsida olemasolevaid tõendeid ja seejärel on võimalik asuda seisukohale, kes on vastutav ja kas vastutust on üldse võimalik üheselt määratleda.