Lepinguõigus


Küsimus: Kas meilt toote tellija võib viivitada arve tasumisega, kui neile on ostja poolt esitatud reklamatsioon?13.09.2013

Tere, meie ettevõttelt telliti rõdupiire. Tellijaks oli OÜ A, kes selle omakorda müüs OÜ-le B. OÜ B esitas A-le reklamatsiooni, et piirdel on tulnud nähtavale roostenired ehk halvasti värvitud.
Kas A-l on õigus arvet meile mitte tasuda, kuna neile on esitatud reklamatsioon?
Enne valmistamist oli A esindajatega ka piirde tsinkimisest juttu, mis oleks taganud roostekindluse. Aga kuna majal olevad vanad piirded ei ole tsingitud siis telliti ka see piire ilma.
Juhul kui A oleks pidanud arve tasuma õigeaegselt, siis kas meil on õigus nõuda ka viivist, kuna arve tasumise tähtaeg on ületatud juba 40 päeva.

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Üldjuhul on nii, et kui olete valmistanud puudustega toote, siis on tellijal õigus nõuda puuduste kõrvaldamist. Selle tagamiseks võib ta ka arve, või selle osa, tasumisega viivitada, kuni puudused on kõrvaldatud. Sellises olukorras on viivise nõudmine ilmselt alusetu, sest maksmisega viivitamisel oli põhjus, s.t et kohustuse täitmisest keeldumine oli õigustatud, mistõttu ei olnud kohustus sissenõutavaks muutunud. See, kas konkreetsel juhul võis arve tasumata jätta, oleneb kokkuleppest, tööde mahust (näiteks, kui suur summa puuduste kõrvaldamisele eeldatavasti võib kuluda) kuid ka puuduste ilmnemise ajast. Kui arve oli tasumata paar kuud (maksetähtaeg + 40 päeva), kuid puudused hakkasid ilmnema peale maksetähtaega, siis ei ole tasumisest keeldumine ilmselt põhjendatud ja kõne alla võiks tulla ka viivise nõudmine.