Lepinguõigus


Küsimus: Kuidas auto müüja vastu nõue esitada, kui vigu ei pidanud olema, kuid nüüd olen avastanud mootori õlilekke?11.06.2013

Tere,
Leidsin netist googeldades, et olete sellistel teemadel kirjutanud ja palun ehk oskate nõu anda.
Ostsin 06.06.2013 kasutatud auto eraisikult. Autot sai proovitud, hind oli sobiv ja müüja tegi ka allahindlust. Küsisin mitu korda, kas on ka varjatud vigu, mida peaksin teadma. Müüja ütles, et ei ole. Ja kerel olevad kriimud-kraamud mind ei heidutanud. Raha kandsin üle pangaülekandega ja ostu käisime koos ARK-s vormistamas. Eraldi ostu-müügi lepingut ei vormistanud.
Juba 07.06.2013 avastasin autol õlilekke. Tuttav remondimees vaatas 10.06.2013 auto üle ja arvas, et mootor on vigane - tõenäoliselt klapikambrikaane tihend või klapikaan katki. Lisaks leidis ta veel varjatud vigu (amordid õlised, vedru katki, amordi tugilaagrid vajavad vahetamist).
Müüjaga veel pole ühendust võtnud, kuna tahaksin täpsustada remondieelarve.
Minu küsimus: Kas mul on õigus müüjale auto tagastada või taotleda remondi tasumist? Millistele seadustele ning paragrahvidele üldse tugineda pretensiooni esitamisel? Ja millises vormis peaks esitama pretensiooni, et see ka seaduslikult arvesse võetakse (telefonikõne, email, kiri vms.), kui peaks minema tõsisemaks vaidluseks?
Või oskate soovitada, kuidas selle pretensiooni lahendamisega üldse edasi minna?

Ette tänades vastuse eest!

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Taganemine on põhjendatud eelkõige juhul, kui auto puudused on auto vanust ja üldist seisukorda hinnates keskmisest tõsisemad. Ei saa eeldada, et kasutatud auto seisukord on nagu uuel, kuid see peaks olema tehniliselt normaalses seisukorras. Seda juhul, kui nii on välja reklaamitud. Kuna kindlaid hindamiskriteeriume ei ole, võiks lähtuda näiteks auto tehnilisest ülevaatusest. Kindlasti on vaieldav see, kas avastatud puudused annavad aluse müügilepingust taganemiseks või pigem oleks põhjendatud hinna alandamine või puuduste kõrvaldamine. Nagu öeldud, sõltuvad konkreetsemad nõuded auto vanusest jm asjaoludest. Pretensioon tuleks kindlasti esitada taasesitamist võimaldavas vormis ehk e-kiri või tavapost, kuid seejuures tuleks saada kinnitus, et kiri ka kätte saadakse. Pretensiooni sisuks ei peaks olema mitte viited seaduse paragrahvidele vaid probleem, mida pretensiooniga ette heidetakse ja lahendada soovitakse.